skip to Main Content

Antioksida dalam Madu Sidr

Apakah kandungan antioksida dalam Madu Sidr berbanding madu yang lain? Apakah itu antioksida? Antioksida adalah bahan yang mengurangkan, meneutralkan serta melindungi sel badan daripada kerosakan akibat radikal bebas dan ia juga boleh dianggap sebagai barisan pertahanan terhadap risiko mendapat sesetengah…

Lebih lanjut

Kanser Hati

Adakah madu mampu merawat kanser hati? Karsinoma hepatoselular (HCC) atau barah hati disenaraikan sebagai kanser kelima utama yang sering menyerang kaum lelaki di Malaysia sebagai pembunuh senyap, laporan Daftar Kanser Kebangsaan, Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM), baru-baru ini membuktikan apabila menyatakan…

Lebih lanjut

Hati dan Penyakit Pankreas

Madu mempamerkan aktiviti antioksidan untuk perlindungan terhadap hati yang rosak. Pernah dengar penyakit hati? ini sakit hati biologi.. bukan sakit hati sebab dengki dengan sapa-sapa.. Kerosakan hati ini adalah adalah disebabkan lemak atau asid yang berlebihan dan boleh memberi kesan…

Lebih lanjut

Gastrointestinal (GI) Disorder

Apakah itu Gastrointestinal Disorders (GI)? Gastrointestinal disorders include such conditions as constipation, irritable bowel syndrome, hemorrhoids, anal fissures, perianal abscesses, anal fistulas, perianal infections, diverticular diseases, colitis, colon polyps and cancer. (Rujukan : clevelandclinic.org) Bukti Kajian Sains Madu semulajadi terdiri…

Lebih lanjut

Penyakit Refluks Gastroesophageal

Pengambilan madu bantu membalut esofagus dan lapisan perut. Pernah rasa pedih ulu hati? rasa tak sedap macam panas semacam ja kat bahagian hati tu.. Sakit apa tu? Sampai kadang-kadang tak senang duduk, minum air pun tak hilang, tidur pun tak…

Lebih lanjut

Gastrik

Madu menurunkan tempoh pemulihan pesakit dengan gastroenteritis. “Saya dah lama sakit gastrik. Nak makan benda pedas-pedas pun kadang-kadang risau. Family memang suka makan pedas-pedas… Setakat ni saya ambil ubat doktor untuk kawal gastrik. Kalau ada ubat yang boleh bantu sembuhkan,…

Lebih lanjut

Sakit Tekak dan Batuk

Madu Sidr berkesan merawat sakit tekak kerana sifatnya yang anti-radang, anti-viral dan anti kulat. “Mak saya sakit tekak dan batuk seminggu sebelum berangkat menunaikan haji. Kemudian stay dekat Mekah sebulan masih lagi batuk. Balik Malaysia pun masih lagi batuk, sebulan…

Lebih lanjut

Dispepsia, Gastritis Dan Ulser Peptic

Kajian membuktikan madu sebagai perencat yang kuat untuk gastritis dan agen penyebab ulser peptik. “Selalu susah nak tidur atau nak buat kerja sebab pedih ulu hati dan kadang-kadang rasa pening. Ada kawan cakap benda tu biasa, takda apa-apa pun.. tapi…

Lebih lanjut

Ulser Kaki Diabetik

Benarkah pengambilan madu asli boleh memberi tindak balas positif terhadap pesakit DFU? “Ayah saya mempunyai penyakit Diabetic Foot Ulcer (DFU) (ulser kaki diabetik), setakat ni hanya mampu bertahan dengan ubat yang doktor bagi saja. Takut makin merebak dan makin teruk.…

Lebih lanjut

Bisul di Badan Boleh Mengancam Nyawa

Bagaimana kajian sains membuktikan madu mampu merawat sakit bisul? Benarkah bisul boleh membawa maut? Berikut ulasan lanjut oleh Pakar Perunding Dermatologi UiTM Private Specialist Centre ( UPSC), Dr Tarita Taib: https://youtu.be/pNs8xHm9mkM Bakteria seperti Stafilokokus aureus (S. aureus) yang sentiasa mencari…

Lebih lanjut


HUBBEE - Madu Sidr Asli Yaman

Copyright © All Rights Reserved.

error: Content is protected !!